Gombászblog

Kb. 20 éve gombászom. 1989 óta van gomba szakellenőri végzettségem. Most egy barátom unszolására rögzítem a további vadászatokat, történeteket, lehetőleg olyan formában, hogy ez másoknak is szórakoztató és tanulságos legyen. Remélem, neki lesz igaza, és lesz pár olvasó, akinek hasznos lesz a blog. Várom a kommenteket, kérdéseket!

Bejegyzések

Friss topikok

HTML

2007. 09. 29-30. Őrség

2007.10.01. 12:55 | gym | 3 komment

A hétvégén az Őrségben voltam. Aki gombászott már arra, az tudja, hogy mi várja ott az embert egy jó őszön... Szóval ez hosszú bejegyzés lesz.

Péntek este érkeztem, aznapra csak a tájékozódás maradt. Irány a kocsma. Pozitív hírek voltak: előző hétvégén aratták a vargányát, talán van most is. Az ittenieknek leginkább csak a vargánya a gomba, a többivel nem sokat törődnek. Ami nekem viszont öröm, mert meghagyják nekem. :)

Szombaton, miután megreguláztam a háziak kölyökkutyáját (szó szerint a nadrágomon lógott hátul), irány az erdő! Van pár hely, amit igyekszem minden ősszel végigjárni. (Ilyenkor mindig vívódom, hogy közöljem-e a helyeket... Az "igazi" gombásznak titkos helyei vannak. Én ennek sok tetejét nem látom, ha az ember nem megélhetési gombász, csak hobbiból gyűjtöget. Főleg, hogy évente egyszer megyek az Őrségbe. Ráadásul a helyiek azért ismerik ezeket a helyeket.) Az egyik ilyen Szentgotthárd mellett van, vegyes erdő.

Az erdő be volt vetve gombával. Vargánya ugyan csak egy volt, de azon kívül minden. Na jó, majdnem minden. Nem írok fajlistát, egyrészt mert reménytelen vállalkozás volna, másrészt nem is határozgattam nagyon, csak élveztem a mennyiséget. Ami rengeteg volt: tejelőgomba (Lactarius) fajok, fenyőtinóruk (Suillus), kígyógombák (Mycena). Ezekkel egyáltalán nem foglalkoztam, kivéve persze a rizikéket (Dapetes szekció). A rizike nekem nagy kedvencem, finom, könnyű tisztogatni (nem ragad a kalapra semmi), és elég kibírós gomba, sokáig eláll. Kezdőknek is ajánlható, könnyen felismerhető narancsszínű lemezeiről és húsáról. Tejnedve narancssárga vagy borvörös, mert persze megint nem egy fajról beszélünk. Három fajjal találkoztam, az ízletes (L. deliciosus), a lucfenyves (L. deterrimus) és a vörösödőtejű (L. semisanguifluus) rizikével. A különbségek inkább elméleti jelentőséggel bírnak. A hús (tkp. a tej) színváltozásában, a kalap zónázottságában, a tönk mintázatában vannak a fő különbségek. (Képek a fenti sorrendben.)

(forrás: http://www.mtsn.tn.it/russulales-news, http://www.mtsn.tn.it/bresadola)

Folyt. köv.!

Címkék: őrség rizike lactarius deliciosus deterrimus semisanguifluus

A bejegyzés trackback címe:

https://gomba.blog.hu/api/trackback/id/tr61182317

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mangorlo 2007.10.09. 16:58:31

hát nemtom. tegnap tisztogattam rizikét és elég sokminden rá volt a kalapra ragadva alig jött le. nekem ízletes vargánya mellett ez a másik kedvencem. és az is jó hogy még nem találkoztam olyan tájegységgel ahol szedik a helyiek :)

gym 2007.10.09. 19:11:56

Én az utóbbi két hétvégén rekordmennyiségű rizikét tisztítottam, :) de minden lejött róluk könnyen minimális vízzel. Szárazon persze nehezebb - van, aki nem mossa a gombát csak szárazon tisztítja.

sesus 2010.09.22. 17:39:43

Van egy jó rizike receptem aki még nem készítette így ajánlom próbálja ki:Zúzott fokhagyma só bors ízlés szerint, tejföl a kalapokba "tölteni" hogy ne csorogjon ki,pár csepp olaj a tepsi aljára,sütőbe vele 15-20 perc vagy még annyi sem és kész,nagyon fincsi
süti beállítások módosítása