Gombászblog

Kb. 20 éve gombászom. 1989 óta van gomba szakellenőri végzettségem. Most egy barátom unszolására rögzítem a további vadászatokat, történeteket, lehetőleg olyan formában, hogy ez másoknak is szórakoztató és tanulságos legyen. Remélem, neki lesz igaza, és lesz pár olvasó, akinek hasznos lesz a blog. Várom a kommenteket, kérdéseket!

Bejegyzések

Friss topikok

HTML

2007. 10. 06-07. Megint Őrség... (folytatás)

2007.10.08. 07:48 | gym | Szólj hozzá!

Szóval megint az Őrségben töltöttem a hétvégét. A három helyszínből kettőt a múlt hétvégén is bejártam. A múltkor a Szentgotthárd melletti vegyes erdő, a Farkasfa környéki vegyes erdő, a Bajánsenye melletti fenyves és a Hársas-tó feletti fenyves volt a célpont. Most is Szentgotthárd és Bajánsenye volt a célpont, Bajánsenye mellett egy gyertyános-tölgyest is meglátogattam.

Most hétvégén a vegyes erdőkben kevesebb volt a gomba, a fenyvesben több. A helyiek szerint ugyan most jóval több vargánya volt - én összesen 5 db-ot találtam, abból három leszedhetetlen állapotban volt már.

Ezen a hétvégén elsősorban a fotózáson volt a hangsúly. Régóta tervezem, hogy csinálok jó gombaképeket, bár egyáltalán nem vagyok profi fotós. Hosszas kísérletezés után arra kellett rájönnöm, hogy állvány kell! Öreg vagyok, már remeg a kezem... Az erdőben meg sötét van (hosszú záridőkkel kell fotózni), a vakus képek meg nem jók, sem színben, sem megvilágításban - persze az én beépített vakummal. Külső vakuval és megfelelő szakértelemmel nyilván lehet jó képet csinálni (tele van velük a net), de egy jó vaku egy nagyságrenddel drágább, mint egy használható állvány, a szakértelmet meg meg kell szerezni...

Vaku nélkül (sárgulótejű keserűgomba, Lactarius chrysorrheus):

 

Vakuval:

A szelektált végeredmény az előző bejegyzésben megadott linken látható.

A fajgazdagságot jellemzi, hogy 54 fajról csináltam képet. Rengeteg "kicsi, barna", meg "kicsi, fehér" meg "kicsi, ..." faj volt, amikkel nem foglalkoztam, így is jutott érdekesség.

Az egyik egy csigagomba:

 

Én száraz csigagombának nézném (Hygrophorus penarius) mérete és szárazsága alapján, de a kalap közepe nagyon halvány rózsaszínű. Ilyen gombát csak a Bon-féle könyvben találtam, ott H. fagi a neve.

A másik kedvencem a porzó élősdigomba (Asterophora parasitica):

Ez a gomba galambgomba (Russula) fajokon élősködik (a képen éppen szenes galambgombán). Bár ránézésre lemezes gomba, de szaporodása elég furcsa: idős korában az egész gomba barna spóratömeggé válik, úgynevezett klamidospórákat szór szét a nagyvilágba. "A klamidospóra (chlamydospora) vegetatív sejtekből létrejött vastag falú áttelelő (kitartó-) spóra." (http://www.hik.hu/tankonyvtar/site/books/b159/ch21s21.html)

 

Címkék: száraz hygrophorus penarius fagi asterophora parasitica csigagomba porzó élősdigomba

A bejegyzés trackback címe:

https://gomba.blog.hu/api/trackback/id/tr83189736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása